Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

268 - Degree in Information Management

25723 - Planning and evaluation of information units


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
25723 - Planning and evaluation of information units
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
268 - Degree in Information Management
ECTS:
6.0
Year:
3 and 2
Semester:
Second Four-month period
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The main goals of the subject are the knowledge and application of the strategic planning and evaluation process in information units. For this purpose, in addition to a vision of the different stages involved in these activities, a certain mastery of fundamental techniques related to decision making and the scorecard is necessaryto apply them to the management of different information units.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/): Goal 4 (Quality education), increasing skills for access to employment, decent work and entrepreneurship; Goal 16 (Peace, justice and strong institutions ), emphasizing the creation at all levels of effective, transparent and accountable institutions.

2. Learning results

In order to pass this subject, the students shall demonstrate they has acquired the following results:

-Know the professional environment of information and documentation

- Interacting with information users and customers

- Develop project planning and management techniques

- Knowledge of diagnostic and evaluation techniques

3. Syllabus

1. Introduction.

Module 1. Strategic planning of information and documentation systems

1. Fundamental concepts

2. Mission, vision and values

3. Context and system analysis

4. Strategies, goals, actions, indicators and resources

Module 2. Evaluation of information systems and documentation

1. Fundamental concepts

2. Evaluation models

3. Evaluation processes

4. Academic activities

- Participative lectures: the contents of the subject will be presented, with a practical orientation and applicable to information and documentation units.

- Practical classes: practical cases and/or case studies will be presented, studied and solved.

- Teaching assignments: evaluable teaching assignments will be prepared.

- Individual learning: student's own activities for the acquisition and understanding of the theoretical and practical contents of the subject.

-Assessment tests.

5. Assessment system

FIRST CALL

Continuous assessment system

It comprises a practical and a theoretical part.

1. The practical part will consist of the development of work projects and/or resolution of practical case studies, individual and/or group (50% of the final grade, corresponding 25% to module 1 and 25% to module 2).

2. Written test on the theoretical program (50% of the final grade, 25% corresponding to module 1 and 25% to module 2).

In order to pass the course it will be necessary to achieve at least 25% of the total possible score (practical and written test) of module 1 and module 2.

Global assessment test

1. Written test and/or short questions on the theoretical program (50% of the final grade).

2. Written development of two topics related to the contents of the subject program (50% of the final grade).

To pass the subject it will be necessary to achieve at least 25% in each test (written test and development of topics) topics).

Criteria: Adequacy to the contents, use of clear and precise terminology.

SECOND CALL

Global assessment test: identical to that of the first call.


Curso Académico: 2023/24

268 - Graduado en Información y Documentación

25723 - Planificación y evaluación para unidades de información


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
25723 - Planificación y evaluación para unidades de información
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
268 - Graduado en Información y Documentación
Créditos:
6.0
Curso:
2 y 3
Periodo de impartición:
Segundo cuatrimestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Los objetivos principales de la asignatura son el conocimiento y aplicación del proceso de planificación estratégica y evaluación en unidades de información. Para ello, además de una visión de las diferentes etapas que estas actividades conllevan, es necesario cierto dominio de técnicas fundamentales relacionadas con la toma de decisiones y del cuadro de mando para aplicarlas a la gestión de diferentes unidades de información.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/): Objetivo 4 (Educación de calidad), aumentando las competencias para acceder al empleo, el trabajo decente y el emprendimiento; Objetivo 16 (Paz, justicia e instituciones sólidas), destacando la creación a todos los niveles de instituciones eficaces y transparentes que rindan cuentas.

2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar los siguientes resultados:
- Conocer el entorno profesional de la información y la documentación
- Interactuar con los usuarios y clientes de la información
- Desarrollar técnicas de planificación y gestión de proyectos
- Conocer técnicas de diagnóstico y evaluación

3. Programa de la asignatura

1. Introducción.
Módulo 1. Planificación estratégica de sistemas de información y documentación
1. Conceptos fundamentales
2. Misión, visión y valores
3. Análisis del contexto y del sistema
4. Estrategias, objetivos, acciones, indicadores y recursos
Módulo 2. Evaluación de sistemas de información y documentación
1. Conceptos fundamentales
2. Modelos de evaluación
3. Procesos de evaluación

4. Actividades académicas

- Clases magistrales participativas: se expondrán los contenidos de la asignatura, con una orientación práctica y aplicable para unidades de información y documentación.
- Clases prácticas: se expondrán, estudiarán y resolverán supuestos prácticos y/o estudios de casos.
- Trabajos docentes: se elaborarán trabajos docentes evaluables.
- Aprendizaje individual: actividades propias del estudiante para la adquisición y comprensión de los contenidos teóricos y prácticos de la materia.
- Pruebas de evaluación.

5. Sistema de evaluación

PRIMERA CONVOCATORIA

Sistema de evaluación continua
Comprende una parte práctica y otra teórica.
1. La parte práctica consistirá en el desarrollo de proyectos de trabajo y/o resolución de estudios de casos prácticos, individuales y/o en grupo (50% de la calificación final, correspondiendo el 25% al módulo 1 y el 25% al módulo 2).
2. Prueba escrita sobre el programa teórico (50% de la calificación final, correspondiendo el 25% al módulo 1 y el 25% al módulo 2).
Para superar la asignatura será necesario alcanzar como mínimo el 25% de la puntuación total posible (práctica y prueba escrita) del módulo 1 y del módulo 2.

Prueba de evaluación global
1. Prueba escrita tipo test y/o de preguntas cortas sobre el programa teórico (50% de la calificación final).
2. Desarrollo por escrito de dos temas relacionados con los contenidos del programa de la asignatura (50% de la calificación final).
Para superar la asignatura será necesario alcanzar como mínimo un 25% en cada prueba (prueba escrita y desarrollo de temas).

Criterios: Adecuación a los contenidos, empleo de terminología clara y precisa.

SEGUNDA CONVOCATORIA
Prueba de evaluación global: idéntica a la de la primera convocatoria.